11 napos szafari- Hegyi gorillák és csimpánzok földjén Ugandában

Program

Eredjen ezüsthátú gorillák nyomába a Bwindi Áthatolhatatlan Erdőbe! Induljon csimpánzlesre a Budongo-erdőbe! Raftingoljon a Níluson, gyönyörködjön elefántokban, vízilovakban, az erdő ezerféle madaraiban Uganda Nemzeti Parkjaiban!

Habár Uganda a hegyi gorillákról és csimpánzokról híres egyben otthona a világ leghosszabb folyójának a Nílusnak is. Itt találhat a világ legerősebb vízesése a Murchison-vízesés és a világ harmadik legnagyobb tava is a Viktória-tó.  Ezek a természeti csodák hihetetlen élőhelyet teremtenek az állatok és madarak számára, amely páratlan Kelet-Afrikában. Tudjuk azonban, hogy az összes lélegzetelállító látványosság ellenére az ugandai emberek teszik ezt az országot csodálatos célállomássá.

Uganda térkép jó

1. nap: Érkezés Ugandába!

Indulás Budapestről vagy Bécsből (egyeztetés szerint) egy átszállással Ugandába, az entebbei repülőtérre. Érkezés idejétől függően transzfer a szállásra.

2. nap: Kampalából a Murchison Vízesés Nemzeti Parkig, és Ziwa Orrszarvú Menedék

Indulás a reggeli órákban. Útközben a Ziwa Orrszarvú Menedék megtekintése. Az 1998-ban létrahozott központ célja, hogy a ritka fehér- és fekete orrszarvúkat visszaszoktassák eredeti élőhelyükre, védett területeken. Továbbutazás a Murchison Vízesés Nemzeti Parkig (napi összutazás: 6 és fél óra). Vacsora és szállás: Pakuba Safari Lodge

3. nap: Murchison-vízesés Nemzeti Park

Délelőtt szafarira megyünk, délután hajókiránduláson veszünk részt a Níluson. Mielőtt a nap túl magasra emelkedne, rengeteg vadállatot láthatunk a Buligi-, Albert- és Királynő-ösvényeken a Nílustól északra. A Nyamusika-szirtnél piknikezhetünk, vagy csak évezhetjük a kilátást, elefántokban gyönyörködve a füves domboldalakon. Délután hajótúrára indulunk, a Murchison-vízesés aljához. Itt szinte hemzsegnek a vízilovak és krokodilok, s olyan madarakat láthatunk mint a kócsag, kárókatona, gyurgyalag, jégmadár és a ritka papucscsőrű gólya. A túra Paraaból a vízesésig (17km) és vissza körülbelül három órát vesz igénybe.
Vacsora és zállás: Pakuba Safari Lodge

4. nap: A Murchison Vízeséstől Hoimáig

Reggeli után, miközben elhagyjuk a parkot még gyönyörködhetünk a délelőtti vadvilág életében. Meglátogatjuk a Boomu Női csoportot, akik hagyományos nádfedeles kunyhókban élnek, így megtekinthetjük az ugandai hagyományos vidéki életvitelt. Különlegessége ennek a faluközösségnek, hogy nők irányítják. (Napi össz utazás: 3-4 óra)

5. nap: Hoimából a Kibale Erdő Nemzeti Parkig

Reggeli után egy hosszú utazásnak nézünk elébe amíg elérjük a Kibale Erdő Nemzeti Parkot.  Buja trópusi erdejével és csodálatos állatvilágával a Kibale Erdő Nemzeti Park méltán figyelmet érdemel,  hiszen veszélyeztetett helyzetben lévő csimpánzoknak, a fenyegetett vörös kolobusz-majomnak és a ritka csuklyás cerkófnak is otthont ad. Meglátogatjuk a Bigodi mocsarat, ahol kb. 200 madárfaj él, (például az óriás turákó), emellett különleges pillangókat és főemlősöket is láthatunk majd, mint például a galléros mangabét. (Napi összutazás: 5-6 óra)

6. nap: Csimpánz túra és utazás az Erzsébet Királynő Nemzeti Parkba

Kelés korán reggel, majd csimpánztúra a Kanyanchu – folyó táborból. A csimpánz - nevelő program érdekessége, hogy a látogatók a fészek reggeli elhagyásától egészen az esti lefekvésig követhetik a csimpánzok életét és egy napját.

Délután búcsút veszünk az Kibale Erdőtől, majd az Erzsébet Királynő Nemzeti Parkba utazunk tovább, amely a Kyambura és Kigezi vadvédelmi területekkel együtt Afrika egyik legváltozatosabb ökoszisztémáját alkotják. Utunk során megcsodáljuk a Rwenzori Hegység csúcsait is.

Tipp! Tudj meg többet az Erzsébet Királynő Nemzeti Parkról. A Rwenzori-hegyek olvadó gleccsereinek vize hatalmas lápos területet hoz létre: a két fő tavat, a George és Edward-tavakat, valamint az őket összekötő Kazinga-csatornát. Vízilovak ezrei népesítik be e tavak partjait. Akác- és balátafákkal foltozott nyílt szavannák nyújtanak élőhelyet az itt élő elefántoknak, oroszlánoknak, leopárdoknak, közönséges mocsári antilopoknak és bivalyok hatalmas csordáinak. Tíz főemlős faj, köztük csimpánzok is élnek itt. A gyakran látott állatok között erdei disznók, gyűrűsfarkú vízi antilopok, topi lantszarvú antilopok, hiénák és krokodilok vannak.

7. nap: Szafari az Erzsébet Királynő Nemzeti Parkban

Kora reggeli vadles. A park vadállományát a látogatók 200-km hosszú, jól karbantartott útvonal-hálózaton figyelhetik meg. Az útvonalak némelyike keresztezi a hatalmas csordákban élő gyűrűsfarkú vízi antilop párosodó területeit. A parkban gyakran látni éhes, prédára vadászó oroszlánokat. A legendás erdei disznó is látható amint barangol a bozótban. Amikor forróság van, kiterjedt elefántcsordák törnek utat maguknak a vízhez. Vizi bivalyok és antilopok figyelhetők meg a Csatorna-ösvényen és a hozzákapcsolódó útvonalakon. A Mweya-félszigeten a varacskos disznók látványa szinte kötelező elem. A Kráter-ösvény mentén kiváló látvány kíséri a látogatókat a párás “Hold Hegyei” (Rwenzori-hegyek) vulkáni krátereihez. A szafari után reggeli. Délután hajózás a Kazinga-csatornán. A vízilovaktól hemzsegő Kazinga-csatorna partjainál folytatott hajótúra egyedülálló élmény. Ásító vízilovak, vándormadarak tömegei vesznek körül majd bennünket. A hajó a látogatót egyenesen a természet szívébe varázsolja. Vízi bivalyok pihennek a vízben, míg elefántok hatalmas csordákban élvezik magát a vizet és a csatorna partját. Mára a krokodilok is megszokott látvánnyá lettek, s alkalomszerűen leopárdokat is láthatunk.

8. nap: Utazás A Bwindi Nemzeti Parkba (UNESCO)

Ma a Bwindi Áthatolhatatlan Erdőbe utazunk el, amely dél-nyugat Ugandában, a Nyugati-Hasadékvölgy (Albertine-hasadék) szélén található. 326 gorillának ad otthont, ami földünk hegyi gorilla populációinak közel felét teszi ki! 346 madár- és több mint 200 pillangófaj is él a környéken. Útközben egy utolsó szafarit teszünk az Erzsébet Királynő Nemzeti parkban, ahol fára mászó oroszlánok után kutatunk.
Szállás: Mahogany Springs

Tipp! Tudj meg többet a Bwindi Nemzeti Parkról!
A Bwindi Nemzeti Park 1994 óta az UNESCO Világörökség részét képezi. Dél-nyugat Ugandában, a Nyugati-Hasadékvölgy (Albertine-hasadék) szélén található, s Kanungu, Kabale és Kisoro régiók között oszlik meg. Kiterjedése 331 négyzetkilométer, az 1160 (Ishasha-szurdok) és 2607 méteres (Rwamanyonyi-csúcs) magasságok között terül el. Az éves hőmérséklet 7 és 20 °C között ingadozik, s a június-július a leghidegebb időszak. A park közelében élő népek többsége a Bakiga és Bafumbira nemzetséghez tartozik, Uganda egyik legsűrűbben lakott vidékét alkotva (350 fő/km2). Néhány Bitwa pigmeus etnikumú közösség is él a környéken.

9. nap: A túra csúcspontja - találkozás a hegyi gorillákkal!

Ez a napi igazi különlegesség! Közvetlen közelről figyelhetjük meg a hegyi gorillákat, ezeket a veszélyeztetett és páratlan állatokat, amelyek az egész világon csak Ugandában, Ruandában és Kelet-Kongóban élnek. Reggeli után eligazítást kapunk a park irodájában. 8 órakor indulunk az erdőbe, ahol a gorilla családok nyomába eredünk. Egy csoportban maximum 7-en lehetünk, fegyveres vadőr kíséretében. Mivel a gorillák naponta változtatják táborhelyüket, így nekünk is mélyen az erdőbe kell mennünk, hogy rájuk leljünk. A túra 2-7 órát is eltarthat, de a gorillák közvetlen közelében 1 órát tartózkodhatunk. A túra után, amennyiben az idő engedi meglátogatjuk a Ride for a Woman helyi közösségi kezdeményezést, majd visszatérünk pihenni a szállásra.

Szállás: Mahogany Springs

Tipp! Mit hozzunk magunkkal gorilla lesre?
  • túracipőt és esőkabátot
  • akik nem bírják a dzsungelhangokat, hozzanak magukkal füldugót,
  • naptej, sapka/kalap (az idő eléggé kiszámíthatatlan) és rovarriasztót

Milyen szabályok betartására ügyeljünk?
  • Fertőző betegségben (Pl. influenza, hasmenés)szenvedők nem léphetnek be a parkba
  • Maradjunk mindig csoportban, miközben a gorillákkal vagyunk
  • Ne menjünk 7 méternél közelebb a gorillákhoz
  • Ne együnk vagy dohányozzunk a gorillák 200 méteres körzetében
  • Forduljunk el a gorilláktól, ha köhögnünk vagy tüsszentenünk kell, és takarjuk el szánkat, orrunkat
  • Ne szemeteljünk
  • 15 év alattiak nem vehetnek részt gorilla-követésen
  • Ne köpjünk a növényzetre, vagy a talajra

10. nap: A Mburo-tó Nemzeti Park

Reggeli után indulás a Mburo-tó Nemzeti Parkba, útközben megállóval a Mpigi dobkészítőknél és az Egyenlítőnél, ahol fotózkodunk is. A rituális dobkészítés fontos hagyomány, amely generációról generációra öröklődik. Mocsarakon és trópusi esőerdős sávokon keresztül érjük el az Ankole lapályt, ahonnan tovább megyünk a Mburo-tó Nemzeti Parkba. Délután csónakos utazás a Mburo-tavon, mely során krokodilt, vízilovat, pelikánt, mór vízicsibét, lármás rétisast, vagy ritka papucscsőrű gólyákat is láthatunk. (Napi össz utazási idő: kb. 5 óra)

Tipp: Tudj meg többet a Mburo-tó Nemzeti Parkról! Az MTNP egy kiterjedt lápos területet is magába foglal és otthont ad számos emlősfajnak. Madárpopulációjában helyet kap a ritka papucscsőrű gólya. Egymást követő füves dombokkal és idilli tópartokkal díszített, művészien megformált tájképe változatos élőhelyek mozaikjaiból épül fel: erdőfolyosók, gazdag akácfa völgyek, időszakos és állandó mocsarak, amik mind hozzájárulnak a vadon élő állatok jólétéhez. A park mindössze 370 négyzetkilométer alapterületű, s ezzel Uganda legkisebb szavannás nemzeti parkja. Mozaikszerű állati élőhelyei, a száraz domboldalak, kitüremkedő sziklák, bokrok, sűrű bozótok, nyílt és erdős szavannák, az erdők, tavak és mocsarak adnak otthont az egészen elképesztő gazdagságú növény- és állatvilágnak.

11. nap: Impalák és zebrák nyomában a természet ösvényén, hazautazás

Kora reggeli vadles. az Impala-ösvény az állatok igazán széles tárházával ismerteti meg a látogatót. Az impala a leggyakrabban megfigyelt faj ezen az útvonalon, de láthatunk még számos vízbivalyt, varacskos disznót, topi lantszarvú antilopot és zebrát is. A Zebra-útvonal az alföldi zebrák csordáihoz vezet, de más fajokat is megfigyelhetünk, mint például a bozóti antilopot, oribit és nádi antilopot. A Zebra-utat a Ruroko-ösvény keresztezi, mely egy lápos medencén és sűrű, olajfákkal és balátafákkal díszített akácos bozóton, erdőségen keresztül vezet. A Ruroko-ösvény mellett található sziklák adnak otthont az állandó menekülési kényszerrel bíró sziklaugró antilopoknak, akiknek pont a szikla a legjobb élőhely. Ebéd után vissza indulunk Entebbe városába, transzfer a repülőtérre és hazautazás.

Következő időpont

Egész évben elérhető

Időtartam

11 nap

Létszám

1 főtől

7 órát gyalogoltunk a Bwindi Nemzeti Parkban, mire rátaláltunk a helyi gorillákra egy völgyben, a hegy túloldalán. Láttuk a nagy ezüsthátút, a családjával együtt, volt velük egy négy hónapos kis gorilla is, aki végig csínytalankodott és játszott a többi társával. Fantasztikus élmény volt mindezt látni! A helyi gájd- sofőrünk profi volt és előzékeny, addig kereste velünk az oroszlánokat a nemzeti parkokban, ameddig meg nem találtuk őket. - Szentpéteri Család, Budapest

Pont ma van egy hete, hogy tele élményekkel megérkeztünk Ugandából. Ezzel együtt 28. alkalommal voltam 15 afrikai országban, s elmondhatom, az egyik legbékésebb, legélhetőbb ország legkedvesebb lakosai között voltunk. Az angyalok mindenütt velünk voltak: amíg más csapatok nem láttak csimpánzokat, addig a közvetlen közelünkben üvöltözött egy, és püfölte a fát a földön. Amíg mások szakadó esőben 5-6 órát gyalogoltak, s csak a távolból láttak gorillákat, addig mi gyönyörű időben, egy óra gyaloglás után egy 14 fős család kellős közepén találtuk magunkat. A rafting csodálatos volt, a Nílus forrása nem kevésbé. Olykor fárasztóak voltak a hosszú utazások, de a sok élmény mindenért kárpótolt. Vezetőnk nagyon megszeretett minket, a végén úgy váltunk el egymástól, hogy sokáig fog ránk emlékezni. A barátaim nevében is köszönöm a segítségeteket, hogy mindezt megtapasztalhattuk. - N. Gyula, Budapest