A globális turizmus az egekben– Szilasi Ildikó beszámolója a berlini ITB Turisztikai Kiállításról
A 2018-as berlini ITB Turisztikai Kiállítás, a szakmai egyik legnagyobb presztízsű és látogatottságú nemzetközi utazási kiállításán idén már a központi téma nem az volt, hogyan növeljük az utazási kedvet, hanem hogyan előzzük meg, fékezzük le bizonyos desztinációk „túl-utaztatását”. Rekord év volt a 2017-es, 90 millióval több ember utazott világszerte, mint 2016--ban, ezzel 1,32 milliárdra emelkedett az egy évben utazók száma a világon. Ez a 7%-os emelkedés az elmúlt hét évben elért legjelentősebb is egyben.
A „túl-utaztatást” természetesen nem az afrikai kontinensre értették, bár nagyon biztatóak a számok itt is, a beutazó- és ezzel párhuzamosan a kiutazó- turisták száma évről évre 6-7 %-val nő átlagosan. De voltak olyan kiemelkedő eredmények is, mint például Kenya esete, ahol 2016-ról 2017-re 9.8%-val nőtt a beutazók száma, 20,3%-val több, azaz 962 millió euró bevételt generálva ezáltal az országnak.
Meg is látszott, hogy van miből költeni az afrikai színpompás, attraktív standokon is. Semmiben sem maradtak el az európai, vagy ázsiai standoktól digitalizáltságban, technikában, kreativitásban. A kontinens 54 afrikai országából megjelenő 30 ország kiállítói érezhetően nem spóroltak a displayeken, a megjelenésen, vagy éppen a szemet gyönyörködtető és látogatókat vonzó show- elemeken sem. A kenyai standnál hagyományos maszáj öltözetet viselő pár osztogatta a szóróanyagot. Ugandánál egy óriási ezüsthátú gorillának öltözött férfival lehetett fotózkodni. Ruandából, Zimbabwéből vagy éppen Ghánából népes delegáció érkezett látványos előadást produkálva. Zambia – a 2018-as ITB kiemelt afrikai partnere-, Zimbabwe, Uganda, Tanzánia és Kenya vették ki a legnagyobb standokat, de Mauritius, vagy Seychelles sem maradt el mögöttük.
Nagyon pozitív Elefántcsontpart megjelenése, Eritrea, Dzsibuti promóciója. Mali is visszatér lassan az afrikai turisztikai palettára, és nem is indokolatlanul. Idén viszont nagyon hiányzott Szenegál, de dél-Szudánból, és a Kongói Demokratikus Köztársaságból sem érkeztek delegációk. Annál inkább jelen volt Szudán, Algéria, Malawi, vagy éppen Mozambik. Mindezek az afrikai országok ma már megfelelő infrastruktúrával, és biztonságos desztinációkként tudják kiszolgálni az utazókat. Bár 15 éve Afrikával foglalkozom, lélekemelő élmény volt több tucat oldalt jegyzetelni, és új dolgokat tanulni a kiállítóktól.
A turizmus sokkal több, mint egy egyébként rendkívül fontos gazdasági szektor, melynek nagy előnye és sajátossága a munkahelyteremtő – képesség, és, hogy a turisztikai bevételekből származó összegek a helyi társadalmak minden fokán éreztetik hatásukat. Természetesen az is fontos, hogy az utasok élményekkel gazdagodnak. Valaki feltöltődni megy el, valaki luxusútra költ, akárhogy is, a turizmusnak kezd minél jobban felértékelődni az a jótékony hatása, hogy „toleranciára és megértésre nevel, ezáltal hozzájárul a globális béke megteremtéséhez”. Ezt nem csak Richard Barnes, az ITB magazin főszerkesztője, de Taleb Rifai, az ENSZ Turisztikai Világszervezetének vezetője is hűen vallják. „A világban kevés a tolerancia. A turizmus összehozza az embereket, megnyitja az elméket, és a szíveket is.” – tartja Rifai.
Ehhez szeretnénk mi is hozzájárulni az Utazz Afrikába Utazási Iroda afrikai utazásaival, és ezért mentünk ki Berlinbe, hogy tanuljunk, inspirálódjunk, új termékeket, desztinációkat, helyi megbízható partnereket keressünk. Két bőrönd katalógussal, névjegykártyával tértünk haza, és megígérhetjük kedves jelenlegi és jövőbeni utasainknak, hogy sok érdekességgel, új itinerekkel, túrákkal, és a megszokott hozzáértéssel, lelkesedéssel és lelkiismeretességgel készülünk arra, hogy mi is hozzájáruljunk tevékenységünk által a fenti nemes cél eléréséhez.